Fokus på
- At opspore eventuelle nytilkomne sygdomme eller tilstande.
- At opspore uhensigtsmæssig vægtøgning med henblik på at forebygge tidlig udvikling af overvægt.
- At opsummere barnets sundhed, trivsel og udvikling i relation til den forestående skolestart.
- At vurdere, hvorvidt skolesundhedstjenesten efter aftale med forældrene skal orienteres om tidligere fund, sygdomme og tilstande, som er af betydning for barnets skolegang og derfor bør videregives til skolesundhedstjenesten.
- At tilbyde vaccination.
Generelt
- Det normale 5 år gamle barn er mere harmonisk og afbalanceret end tidligere og tilpasser sig lettere til omgivelserne.
- Det overvejer og planlægger i stor udstrækning, hvad det vil, og formår at sætte sig i andres sted og dermed vise hensyn.
- Det kan og vil gerne deltage i familiens gøremål.
- Det giver selvtillid at kunne klare en opgave.
- Barnet kan koncentrere sig og fuldføre puslespil og fællesspil.
- Det leger meget med andre børn, og sammen laver de regler for deres fælles leg, hvor der nu foregår mere gensidig samtale og diskussion end tidligere.
Allergi og astma
- Har barnet haft tegn til astma i form af pibende vejrtrækning og hoste? Kan barnet følge med andre børn?
Skole
- Er barnet parat til at komme i skole i løbet af det næste år? Hvad mener børnehaven? Ved usikkerhed om dette, henvis til skolen eller PPR.
- Diskuter skolestart og overgang til den kommunale sundhedstjeneste.
Kost
- Barnet bestemmer hvad det vil spise, men forældrene bestemmer valgmulighederne.
Vitamintilskud
Vitamin D
- Mørke eller tildækkede børn skal fortsætte med 400 IE hele barndommen
- 5 dråber daglig svt. 10 µg (400 IE)
Vitaminpille
- Børnevitamin om vinteren fra 1½ års alderen – risiko for fejlsynkning.
- Børn skal som udgangspunkt ikke tilbydes multivitaminpiller, idet de generelt får dækket deres behov for næringsstoffer gennem kosten.
- Hvis forældrene vælger at give barnet en multivitaminpille, er det vigtig at vælge et produkt til børn med et indhold på omkring 100 % af ADT for de forskellige vitaminer og mineraler for børn mellem 1 og 10 år.
Ulykker
- Ulykker skal stadig forebygges. Den 5 årige kan ikke overskue sine handlinger.
- Foreberede barnet på færdsel i trafikken.
Aktivitet og bevægelse
- Når barnet begynder i børnehaveklassen, skal det sidde stille længere end før, og nogle børn får ikke mulighed for at udfolde sig fysisk.
- Det er derfor vigtigt, at de gode bevægelsesvaner fra småbarnsalderen vedligeholdes.
Objektiv undersøgelse
- Vægt og højde.
- Almindelig objektiv undersøgelse.
- Visus på snellens børnetavle. Skeleundersøgelse med lysprøve.
- Hørelse? Evt. tympanometri. Evt. audiometri, hvis der har været problemer.
- Columna, holdning og gang.
- Fødder, fodstilling, platfodhed.
- Grovmotorik
- Barnet går med rotation i kroppen, hopper normalt på to ben på stedet, 3-4 elastiske hop på et ben (dominante), enkelte hop på det ikke dominante ben, står på et ben (dominante) i 15 sekunder, står på et ben (ikke dominante) i få sekunder.
- Griber ærtepose med håndgreb kastet fra 2 m afstand, kaster ærtepose retningsbestemt med passende kraft over 2 m afstand.
- Finmotorik
- Har tegne- og skrivegreb.
- Klippe efter en streg.
- Binde snørebånd.
- Tegner hus/menneske på stort papir eller tavle.
- Har barnet valgt højre eller venstre hånd som den dominante?
- Sprog
- Ordforråd 2000 ord
- Taler i sætninger med 6 – 8 ord med kun få udtalefejl
- Kan tælle til 10
- Kender 4 – 6 farver
- Kan fortælle om egne oplevelser
- Barnets adfærd
- Leger fantasifulde lege, hvor børnene aftaler rammer for legen.
- Kan overveje og planlægge aktivitet
- Kan sætte sig i andres sted og vise hensyn.
Opmærksomhed på
- Barnets mad og spisevaner, herunder vægtudvikling, især når det gælder udviklingshæmmede børn samt børn, hvor en eller begge forældre er overvægtige.
- Fin- og grovmotorisk udvikling i henhold til ovenstående beskrivelse.
- Barnets psykosociale kompetencer.
Forældresamtale
- Mad og spisevaner med udgangspunkt i barnets vægtudvikling og ud fra en familiedynamisk synsvinkel.Familiedynamiske problemstillinger, herunder fx parforhold, private og arbejdsmæssige belastninger, barnets stigende selvstændighed og kommende udfordringer i forhold til skolevalg, pasning m.m.
- Fysisk aktivitet, herunder familiens muligheder for at bevare barnets lyst til at bruge kroppen aktivt.
- Skolestart, herunder barnets venskaber og øvrige relationer.
Vaccination
- Di-Te-Ki-Pol booster vaccination.
- Beskyttelsen mod difteri og tetanus varer til 15 års alder
- Beskyttelsen mod polio er livslang efter de 4 vacciner.
- Følger barnet Børnevaccinationsprogrammet i Danmark
Vejledning til forældrene
Kilde
Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge 2011 – http://www.medibox.dk/doc?doc_id=17061
Sundhedsstyrelsens vejledning om vitamin og jerntilskud