Fokus på
- At undersøge barnet og opspore eventuelle nytilkomne sygdomme eller tilstande.
- At opspore uhensigtsmæssig vægtøgning med henblik på at forebygge tidlig udvikling af overvægt.
- At vurdere barnets motoriske og sproglige udvikling.
- At vurdere barnets selvstændighedsudvikling og forældrenes opfattelse og håndtering af denne.
- At bidrage til forebyggelse af ulykker i hjemmet.
- Eventuelt at drøfte hygiejne med henblik på at reducere forekomsten af infektionssygdomme, såfremt barnet har hyppige infektioner.
Generelt
- Det normale 3 år gamle barn har udviklet sin selvstændighed, og mange personlighedstræk ses tydeligt hos barnet. Sider som temperament, selvstændighed/uselvstændighed, tillid/mistillid, sikkerhed/usikkerhed osv.
- Barnet er optaget af leg i længere perioder, bruger sine erfaringer og afprøver nye muligheder.
- Barnet vil gerne have små opgaver og deltage i familiens gøremål.
- Barnets samvær med andre børn veksler mellem fælles leg og individuel leg.
- I løbet af 3-års alderen ophører barnet med at sove middagssøvn.
- Søvnbehovet er individuelt, men for de fleste ligger det inden for 10-12 timer i døgnet.
Focus på
- Psykisk, motorisk og social udvikling.
- Toiletbesøg (ble?), af- og påklædning, spise med ske og gaffel, fylde krus og drikke, lege selv, deltagelse i daglige gøremål i hjemmet, tale i korte sætninger (evt talepædagog).
- Kontakt til andre børn, børnehave.
- Søvn?
- Kost: varieret?
Barnets udvikling og trivsel
- Hvad synes forældrene om barnets udvikling – sproglig, motorisk, nye selvstændighed og personlighed?
- Giver det anledning til konflikter?
- Hvordan løser forældrene dem? Sætter forældrene grænser svarende til barnets alder? Har forældrene forventninger til barnet, som passer til dets udvikling og alder? Inddrages barnet i familiens daglige gøremål?
- Leger barnet med andre børn -hvordan klarer det sig her?
- Er der jalousi mellem barnet og søskende?
Pasning
- Hvis barnet er startet i børnehave, mener forældrene så, at det giver barnet nye muligheder og udfordringer?
- Skal forældrene tilskyndes til at sende barnet i børnehave?
Renlighed
- Er barnet renligt ? Både dag og nat? Forældrene bør ikke presse barnet til renlighed.
Kost
- Spise sundt og varieret. Mellemmåltider skal være lødige.
- Barnet bestemmer selv hvad det vil spise, men forældrene bestemmer valgmulighederne.
- Børnevitamin i vinterhalvåret kan overvejes
- Barnet spiser i nogle perioder mindre end i andre og spiser måske mere ved nogle måltider end andre. Det er normalt og skyldes ikke kræsenhed.
- Barnet har brug for mellemmåltider. Det er vigtigt, at også mellemmåltiderne er sunde.
- Barnet bør deltage i familiens måltider. Det bestemmer selv, hvad det vil spise, forældrene bestemmer udvalget.
Mælk
- Alle mælkesorter. Fortræk magre mælkeprodukter
Glutenholdige kornsorter
- Barnet kan få glutenholdige kornsorter fra det begynder på skemad, i variation med ikke-glutenholdige kornsorter og i stigende mængde.
Fisk
- Fødevarestyrelsen fraråder, at børn under 3 år spiser rovfisk og tun på dåse
Kød
- Barnet skal have tilbudt kød og fisk ved flere måltider
Frugt
- Gerne frugt så barnet får C-vitamin
Vitamintilskud
Vitamin D
- Mørke eller tildækkede børn skal fortsætte med 400 IE hele barndommen
- 5 dråber daglig svt. 10 µg (400 IE)
Vitaminpille
- Børnevitamin om vinteren fra 1½ års alderen – risiko for fejlsynkning.
- Børn skal som udgangspunkt ikke tilbydes multivitaminpiller, idet de generelt får dækket deres behov for næringsstoffer gennem kosten.
- Hvis forældrene vælger at give barnet en multivitaminpille, er det vigtig at vælge et produkt til børn med et indhold på omkring 100 % af ADT for de forskellige vitaminer og mineraler for børn mellem 1 og 10 år.
Motorik og sprog
- Det er vigtigt at barnet udvikler sit sprog og sin motorik, dette sker
- bl.a. ved leg med andre børn.
- For børn der passes hjemme må forældrene være opmærksomme på barnets behov for leg med andre børn. Udover lege- og udfoldelsesmuligheder inde og ude vil barnets deltagelse i familielivet og daglige gøremål være fremmende for motorik og sprog.
- Barnet har et stort ordforråd og kan benævne legemsdele.
- Det er vigtigt, at barnet får lov at arbejde med sine hænder – bruge modellervoks, tegne, male, klippe, sætte perler på snor osv.
- Endvidere at lægge puslespil og spille huskespil.
- Tilskynd forældrene til at tale med barnet om fællesoplevelser og synge og læse alderssvarende billedbøger.
Ulykker
- Snak om forebyggelse af ulykker i hjemmet, trafikken og under transport.
Objektiv undersøgelse
- Længde, vægt
- Almindelig objektiv undersøgelse (Kan være vanskelig at få lov at gennemføre)
- Syn og øjenkontakt. Evt synstest med lille Østerbergs synstavle beregnet til 1 m’s afstand. Skeleundersøgelse med lysprøve.
- Socialt
- Rollelege
- Tage tøj på
- Børste tænder
- Lege simple rollelege parallelt med andre
- Gerne hjælpe til med gøremål
- Grovmotorik
- Begyndende fodafvikling med armsving, går frit ned fra skammel med benskift (evt. med støtte)
- Hopper på flade fødder
- Hopper frit fra lav skammel
- Finmotorik
- Kaster stor bold retningsbestemt og griber stor bold med albuegreb
- Sætte 8 legoklodser sammen
- Laver kradsetegninger og klipper med saks
- Knappe tøj, imitere kvadrat og kryds
- Sprog
- Tale i sætninger på 4-5 ord
- Gentage 4 stavelser
- Benævne 20 kropsdele
- Genkende 4 farver
- Fejlstilling af fødder/ben?
- Hjerte- lunge-stetoskopi foretages på indikation
- Abdomen palperes på indikation
- Testis i scrotum?
Opmærksomhed på
- Barnets mad- og spisevaner, herunder vægtudvikling, især når det gælder udviklingshæmmede børn samt børn, hvor en eller begge forældre er overvægtige.
- Barnets opmærksomheds- og aktivitetsniveau samt adfærd (passiv/rastløs/nysgerrig/følelsestilstand/ koncentrationsevne).
- Samspillet med forældrene og kontakten til andre (lægen, andet praksispersonale).
- Barnets sproglige udvikling.
Forældresamtale
- Mad og spisevaner med udgangspunkt i barnets vægtudvikling og trivsel ud fra en familiedynamisk synsvinkel.
- Familiedynamiske problemstillinger, herunder fx parforhold, private og arbejdsmæssige belastninger, søskenderelationer/jalousi og eventuel familieforøgelse.
- Barnets selvstændighed, temperament og opdragelse.
- Samvær, leg og stimulation, herunder barnets samvær med andre børn og voksne.
- Barnets overgang fra vuggestue/dagpleje til børnehave.
- Forebyggelse af ulykker i forhold til barnets udforskning af omgivelserne i stadig større radius.
Vaccination
- Ingen
- Følger barnet Vaccinationsprogrammet i Danmark
Vejledning til forældrene
Kilde
Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge 2011 – http://www.medibox.dk/doc?doc_id=17061
Sundhedsstyrelsens vejledning om vitamin og jerntilskud