Fokus på
- At undersøge barnet og opspore eventuelle nytilkomne sygdomme eller tilstande.
- At vurdere barnets motoriske, sproglige og sociale udvikling.
- At vurdere barnets selvstændighedsudvikling og forældrenes opfattelse og håndtering af denne.
- At drøfte hygiejne med henblik på at reducere forekomsten af infektionssygdomme.
- At bidrage til forebyggelse af ulykker i hjemmet.
Generelt
- Det normale 2 år gamle barn er i fuld gang med at udvikle sprog og bevægelser.
- Det er aktivt, energisk og meget interesseret i at lege, men kommer ofte i konflikt med sig selv og omgivelserne.
- Det siger spontant adskillige og forståelige ord og måske enkelte hele sætninger.
- Formentlig er barnet genert og betænkeligt ved situationen, men kan gøres trygt gennem leg.
- Forudsigelighed og gentagelser i hverdagen er med til at give barnet tryghed.
- Børn i denne alder leger ofte ved siden af hinanden, men alligevel nyder de at være sammen og lærer af det.
Pasning
- Passes barnet hjemme eller ude? Hvordan synes forældrene det går?
Barnets udvikling og trivsel
- Hvad synes forældrene om barnets udvikling – sproglig, motorisk, den begyndende selvstændighed og personlighed?
- Hvilke forventninger har forældrene til barnet?
- Hvordan fungerer barnet sammen med andre børn?
- Hvordan klarer forældrene evt. jalousiproblemer, hvis barnet har søskende?
Renlighed
- Hvordan er forældres holdning til renlighed? Er barnet selv begyndt at sige til?
Kost
- Barnet spiser i nogle perioder mindre end i andre og spiser måske mere ved nogle måltider end andre. Det er normalt og skyldes ikke kræsenhed.
- Barnet har brug for mellemmåltider. Det er vigtigt, at også mellemmåltiderne er sunde.
- Barnet bør deltage i familiens måltider. Det bestemmer selv, hvad det vil spise, forældrene bestemmer udvalget.
Mælk
- Fra 12 måneder til 2 år anbefaler vi letmælk – herefter minimælk, skummetmælk eller kærnemælk. Nogle børn kan have behov for letmælk frem mod 3-årsalderen.
- Fra 9 måneder anbefaler vi, at man kan give surmælksprodukter af sødmælkstypen (fx A38 og yoghurt) som en del af en varieret kost. Man kan give barnet fra ½ dl sti-gende til 1 dl frem mod 1-årsalderen.
- Først fra 2 år anbefaler vi mælkeprodukter med højt proteinindhold som fx skyr, fromage frais, ymer og lignende.
Glutenholdige kornsorter
- Barnet kan få glutenholdige kornsorter fra det begynder på skemad, i variation med ikke-glutenholdige kornsorter og i stigende mængde.
Fisk
- Fødevarestyrelsen fraråder, at børn under 3 år spiser rovfisk og tun på dåse
Kød
- Barnet skal have tilbudt kød og fisk ved flere måltider
Frugt
- Gerne frugt så barnet får C-vitamin
Vitamintilskud
Vitamin D
- Mørke eller tildækkede børn skal fortsætte med 400 IE hele barndommen
- 5 dråber daglig svt. 10 µg (400 IE) fra 2 uger – 24 måneder
Vitaminpille
- Børnevitamin om vinteren først fra 1½ års alderen – risiko for fejlsynkning.
- Børn skal som udgangspunkt ikke tilbydes multivitaminpiller, idet de generelt får dækket deres behov for næringsstoffer gennem kosten.
- Hvis forældrene vælger at give barnet en multivitaminpille, er det vigtig at vælge et produkt til børn med et indhold på omkring 100 % af ADT for de forskellige vitaminer og mineraler for børn mellem 1 og 10 år.
Selvstændighedsudvikling
- Selvstændighedsudviklingen kan i perioder medføre en adfærd hos barnet som får forældrene i afmagt eller forskrækker.
- Barnet kan være vedholdende i sin bestræbelse, og nogle reagerer med hidsighedsanfald.
- Forældrene må støtte barnet ved at være der og stille og roligt gribe ind – prøve at holde om barnet.
- Frygten for hidsighedsanfald må ikke udløse straf eller belønning.
- Det er vigtigt, at forældrene fortsætter med at sætte grænser.
Motorik og sprog
- Det er i de daglige gøremål, at barnet udvikler sin motorik og sit sprog.
- Er barnet i daginstitution, stimuleres det ofte meget der og har hjemme brug for nærhed og samvær med forældrene.
- Passes barnet hjemme, er det vigtigt, at forældrene er mere bevidste om at give barnet udfoldelses-muligheder og muligheder for samvær med børn, ude og inde.
Ulykker
- Hjemme: Forbrændinger, skoldninger, fald, forgitninger. Kontrol af legetøj og legeredskaber.
- Transport: Sikkerhed i bil og på cykel.
- Trafik: Barnet må ikke gå for sig selv og skal altid være under opsyn ude og inde.
Objektiv undersøgelse
- Længde, vægt, hovedomfang
- Almindelig objektiv undersøgelse
- Hørelse – otoskopi
- Syn – skeleundersøgelse med lysprøve
- Psykologisk – samspillet med forældrene
- Sprog
- Vurdere sprog, ordforråd, lad det udpege genstande og prøv om det kan genkende ting på billeder.
- Barnet fører lange samtaler på pludresprog med sig selv , men med sprogmelodi.
- Sætninger på 2 – 3 ord.
- Ordforråd ca. 50 ord.
- Kan udpege kropsdele, læse billedbøger og udføre småopgaver.
- Grovmotorik
- Går og løber på flad fod.
- Retningsbestemt gang.
- Går sidelæns og baglæns.
- Enkelt lille hop med begge ben.
- Kaste – sparker til bold. Fejlstilling af fødder/ben ?
- Finmotorik
- Triller stor bold retningsbestemt.
- Kan samle ting op.
- Bladrer i bøger og spise selv.
- Kan sætte 5-7 duploklodser sammen.
- Abdomen palperes på indikation
- Genitalia – testis i scrotum ?
Opmærksomhed på
- Eventuel tågang og manglende evne til at gå på trapper. Manglende imitation, unuanceret, uforståeligt sprog, manglende evne til at forstå simple opfordringer/opgaver.
- Rastløshed/konstant aktivitet samt usikker kontakt, herunder også øjenkontakt.
Forældresamtale
- Barnets mad- og spisevaner, herunder gode vaner i familien og forebyggelse af overvægt.
- Familiedynamiske problemstillinger, herunder fx parforhold, private og arbejdsmæssige belastninger, søskenderelationer/jalousi.
- Selvstændighedsudvikling, barnets temperament og opdragelse.
- Leg og stimulation.
- Infektionssygdomme, herunder håndtering af disse, hygiejne, eventuelle pasningsproblemer, brug af læge.
- Forebyggelse af ulykker, herunder barnets stigende radius for leg på egen hånd og manglende evne til at overskue konsekvensen af sine handlinger.
Vaccination
- Ingen
- Følger barnet Vaccinationsprogramment for Danmark
Vejledning til forældrene
Kilde
Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge 2011 – http://www.medibox.dk/doc?doc_id=17061
Sundhedsstyrelsens vejledning om vitamin og jerntilskud