Fokus på
- At vurdere samspil mellem barn og forældre, herunder drøfte barnets spirende selvstændighedsudvikling.
- At drøfte barnets mad, herunder eventuelt amning.
- At bidrage til forældrenes viden om forebyggelse af ulykker i hjemmet.
- At drøfte hygiejne med henblik på at reducere forekomsten af infektionssygdomme.
- At tilbyde vaccination.
Generelt
- Det normale 1 år gamle barn er nysgerrigt og undersøgende.
- Det er optaget af leg og bevægelse og viser begyndende selvstændighed.
- Barnet klapper kage, vinker og leger borte-tit-tit.
- Barnet udviser stor fysisk aktivitet, som giver det oplevelser, erfaringer og stimulerer den motoriske udvikling.
- Det kan selv rejse sig fra liggende til siddende stilling, kravler og begynder at rejse sig op af møbler.
- Rækker og griber sikkert. Barnet kan begynde at spise selv og drikke af krus.
- Sprogligt eksperimenterer barnet med lydforbindelser, knytter bestemte lyde til bestemte genstande, fx lydord fra dyr.
- Søvnmønster og søvnbehov er individuelt. Udover nattesøvnen sover de fleste børn 1-2 perioder i løbet af dagen. En del børn vågner i løbet af natten, undertiden på grund af mareridt.
Søvnmønster
- Hvordan sover barnet? Ved forældrene at beroligende og trygge ritualer før indsovningen er vigtige?
Barnet og familien
- Giver barnets begyndende selvstændighed anledning til konflikter mellem forældrene og barnet eller mellem søskende og barnet?
- Hvilke forventninger har forældrene til barnet?
- Hvordan oplever forældrene barnets eksperimenteren og afprøvning af grænser, og hvad gør de?
- Hvordan løses eventuelle konflikter?
Sygdomme
- Har barnet været sygt? Vigtighed af at barnet er rask før det passes ude igen.
Kost
- Varieret kost som resten af familien.
- Mad til små – fra mælk til familiens mad
Mælk
- Fra 12 måneder til 2 år anbefaler vi letmælk – herefter minimælk, skummetmælk eller kærnemælk. Nogle børn kan have behov for letmælk frem mod 3-årsalderen.
- Fra 9 måneder anbefaler vi, at man kan give surmælksprodukter af sødmælkstypen (fx A38 og yoghurt) som en del af en varieret kost. Man kan give barnet fra ½ dl sti-gende til 1 dl frem mod 1-årsalderen.
- Først fra 2 år anbefaler vi mælkeprodukter med højt proteinindhold som fx skyr, fro-mage frais, ymer og lignende.
Glutenholdige kornsorter
- Barnet kan få glutenholdige kornsorter fra det begynder på skemad, i variation med ikke-glutenholdige kornsorter og i stigende mængde.
Fisk
- Fødevarestyrelsen fraråder, at børn under 3 år spiser rovfisk og tun på dåse.
Frugt
- Gerne frugt så barnet får C-vitaminer
Vitamintilskud
Præmature (gestationsalder under 37 uger)
- Vitamin-D dråber:
- 5 dråber daglig svt 10 µg (400 IE) fra 3 mdr. til 24 mdr.
- Mørke eller tildækkede børn skal fortsætte med 400 IE hele barndommen.
- Jerntilskud stoppes.
- ACD dråber anbefales ikke længere af Sundhedsstyrelsen, men lokale forholdsregler bør følges.
Mature
- Vitamin-D dråber
- 5 dråber daglig svt. 10 µg (400 IE) fra 2 uger – 24 måneder.
-
- Mørke eller tildækkede børn skal fortsætte med 400 IE hele barndommen.
- Jerntilskud stoppes.
- Børnevitamin om vinteren først fra 1½ års alderen – risiko for fejlsynkning.
Ulykker
- Det vigtigste er opsyn med barnet. Barnet er begyndt at gå. Det kravler op på fx vindueskarme og reoler og piller ved alting.
- Der er fare for bl.a. fald, forgiftning og snitsår.
- Farlige væsker, WC rens, cigaretter og skod, medicin, skarpe genstande m.m. skal fjernes fra barnets rækkevidde.
- Også køkkenet er et farligt opholdssted. Skoldning. Løse ledninger.
- Sikkerhed på cyklen, sikkerhed i bilen. Brug af godkendt og korrekt monteret udstyr.
Sproglig udvikling
- Tilskynd forældrene til at tale med barnet, benævne tingene og lade handling være fulgt af ord, læse små pegebøger med barnet om de ting, det kender fra sin egen verden.
- Barnet forstår meget mere, end det selv kan udtrykke.
- Har barnet fået foretaget en BOEL-test? Hvis ja, hvad viste den?
Objektivt
- Længde, vægt, hovedomfang.
- Socialt: Længerevarende øjenkontakt. Klappe – kage, Kukke – bøh, vinke farvel, Genert.
- Sprog: pludrer og enkelte ord, forstår enkle beskeder.
- Grovmotorik: Ruller fra mave til ryg og ryg til mave. Kravler/triller, rejser sig, står med/uden støtte, går nogle skridt, sideforskel i bev., følger rytme.
- Finmotorik: Udforsker legetøj, kan putte ting i æsker og bruger pincetgreb.
- Kranie: Kraniotabes.
- Ører: Otoskopi, hørelse.
- Tænder: Frembrud og hygiejne.
- Øjne – skeleundersøgelse med lysprøve. Pupilforhold der skal være rødt genskin symetrisk
- Hjerte og lungestetoskopi.
- Abdomen – palperes rutinemæssigt.
- Genitalia: Testis i scrotum.
Opmærsomhed på
- Manglende lokalisering af lyd.
- Barnets pludren.
- Vedvarende sutten på ting.
- Manglende lyst til at udforske rummet, tilbageholdenhed.
- Tilstedeværelse af primitive reflekser, manglende faldskærmsrefleks/faldrefleks.
Forældresamtale
- Barnets mad- og spisevaner, herunder ophør med flasker dag og nat.
- Psykomotorisk udvikling, stimulation og leg.
- Familiedynamiske problemstillinger, herunder fx parforhold, søskenderelationer og pasning efter endt orlov, såfremt barnet fortsat passes hjemme.
- Tandpleje.
- Sygdomsperioder og forældrenes håndtering og usikkerhed i forhold hertil.
- Sikkerhed og forebyggelse af ulykker i forhold til barnets nysgerrige udforskning af sine omgivelser samt sikkerhed under transport.
Vaccination
- Di-Te-Ki-Pol/ACT-Hib 3/pneumokokvaccination 3.
- Børnevaccinationsprogrammet i Danmark
Vejledning til forældrene
Kilde
Vejledning om forebyggende sundhedsydelser til børn og unge 2011 – http://www.medibox.dk/doc?doc_id=17061
Sundhedsstyrelsens vejledning om vitamin og jerntilskud